خوشه بندی در حسگرهای بی سیم به روش الگوریتم ژنتیک با متلب و فیلم آموزشی

پروژه ۱۲۰:  سورس کامل متلب + توضیحات وورد + فیلم آموزشی یک ساعت و نیمه کدهای متلب + توضیح خط به خط کدها در فیلم آموزشی   

خلاصه ای از کار: 

    یکی از چالش­های مهم در شبکه­ های حسگر بی­سیم مسئله مصرف انرژی در این شبکه­ ها می­باشد. امروزه، در شبکه‌های حسگر بی‌سیم، پروتکل‌های مسیریابی مبتنی بر خوشه‌بندی از طریق تقسیم نودها به خوشه‌های مجزا و انتخاب سرخوشه‌های محلی برای ترکیب و ارسال اطلاعات هر خوشه به ایستگاه مبنا و سعی در مصرف متوازن انرژی توسط گره‌های شبکه، بهترین کارایی را از لحاظ افزایش طول عمر و حفظ پوشش شبکه‌ای در مقایسه با سایر روش‌های مسیریابی به‌ دست می‌آورند.

     در این تحقیق، یک پروتکل جدید خوشه‌بندی متمرکز مبتنی بر انرژی با استفاده از الگوریتم ژنتیک برای شبکه‌های حسگر بی‌سیم ارایه می‌شود که قادر به خوشه‌بندی گره‌های شبکه بر اساس سطح انرژی و مختصات گره‌ها می‌باشد. این پروتکل با استفاده از تعداد مشخصی از گره‌های پرانرژی در شبکه ، نزدیک‌ترین گره‌های کم‌انرژی را جذب گره‌های پرانرژی می‌کند؛ به طوری که خوشه‌ها لزوماً از گره‌های مجاور تشکیل نشده و در واقع براساس دو پارامتر سطح انرژی و همسایگی، خوشه‌هایی با انرژی متوازن تشکیل خواهند شد. به علاوه یک تابع هزینه جدید به منظور تصمیم‌گیری در انتخاب گره‌های سرخوشه، پیشنهاد شده است که سعی در ترکیب معیارهای مختلف موثر در انتخاب بر اساس میزان اهمیت آن‌ها دارد.

     استفاده از الگوریتم های متمرکز در کاربردهای شبکه های حسگر بی سیم کمک می کند تا بتوان الگوریتم های هوشمند یا غیر هوشمند بهینه را در شبکه استفاده کرد و پارامترهای آن ها را بطور تطبیقی در حین اجرا ، تغییر داد. در الگوریتم ژنتیک هدف اینست که ساختار بوجود آمده از گره ها و تعدادی سرخوشه ، طوری در سطح شبکه توزیع شده باشند که مصرف انرژی کل شبکه مینمم شود.

    بر اساس این روش کروموزم ها به صورت باینری تعریف می شوند. که در واقع هر گره به عنوان یک ژن از این کروموزوم ها در نظر گرفته می شود. هر ژن میتواند دو مقدار ۰ یا ۱ را داشته باشد. اگر ژنی مقدار ۱ را داشته باشد در اینصورت یعنی گره با آن ژن به عنوان سرخوشه است. الگوریتم ژنتیک برای شروع نیاز به جمعیت اولیه از کروموزم ها دارد،لذا این کروموزم ها به صورت تصادفی تولید می شوند. سپس هر یک از کروموزم ها براساس تابع معیار ارزیابی می شوند.

این پروژه از مقالات زیر کمک گرفته شده است: (مقالات ضمیمه شده اند.)

۱- An Efficient Clustering Approach using Genetic Algorithm and Node Mobility in Wireless Sensor Networks

۲- Wireless sensor networks optimization covering algorithms based on genetic algorithms

۳- Cluster Head Selection Optimization Based on Genetic Algorithm to Prolong Lifetime of Wireless Sensor Networks

۴- Genetic Algorithm Application in Optimization of Wireless Sensor Networks

     در صورت سوال در مورد محصول و یا در صورت اشکال در اجرای شبیه سازی می توانید از بخش تماس با ما (منوی بالا)، با شماره تلفن مورد نظر مکاتبه نمایید.

پس از پرداخت آنلاین، بلافاصله فایل قابل دانلود می باشد.

خرید آنلاین

برخی نتایج:

رسم انرژی باقیمانده و میزان مصرف انرژی در کدها نشان داده شده است.

قسمتی از فیلم آموزشی: 


مجموعه: الگوریتم های فراابتکاری و هوشمند, پروژه ها, مهندسی کامپیوتر, مهندسی مخابراتبرچسب ها , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
2 thoughts on “خوشه بندی در حسگرهای بی سیم به روش الگوریتم ژنتیک با متلب و فیلم آموزشی
    1. در دراب باکس سمت راست بالا سه نقطه وجود داره روی اون کلیک کنید و دانلود فایل رو انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *